Noordelijk Scheepvaartmuseum

  • Scheepswerf
  • Erebus
  • Slide 1
  • Slide 6
  • Damsterdiep
  • Slide 2

Tijdreisbureau

Reis terug in de tijd en ontdek het verleden van Groningen! Elte en Beno Hofman leiden de klassen langs historische Groninger locaties door middel van gevarieerde opdrachten. Ga je mee terug in de tijd? Het programma is geschikt voor alle klassen vanaf groep 6, het programma duurt 90 minuten en sluit aan bij kerndoelen 1 en 53.

Inhoud:

Een tijdreis naar 1672, de tijd van Bommen Berend of de spannende tijdreis naar de Tweede Wereldoorlog. Bij het tijdreisbureau bent u aan het juiste adres! Tijdens de tijdreizen moeten er allerlei spannende en raadselachtige opdrachten gedaan worden. Het bommenspel tijdens de tijdreis 1672 kan fataal voor je groepje aflopen, stap dus niet op een bom! Waar zitten de kogels verstopt in de binnenstad van Groningen en wie was eigenlijk Rabenhaupt? Tijdens de tijdreis naar de Tweede Wereldoorlog moet je telkens op je hoede zijn, er zijn namelijk verraders! Houd ook de telefoon goed in de gaten, want voor je weet mis je belangrijke informatie. Beide tijdreizen beginnen en eindigen in het Noordelijk Scheepvaartmuseum

*bijzonderheden: Het programma is te reserveren via het Tijdreisbureau: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De kosten voor dit programma zijn €7,50 per leerling. Inclusief een glaasje Ranja! Voor meer informatie: www.facebook.com/tijdreisbureau/ 06 – 41 11 94 86.

Contact: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. 050-3122202

Site Tijdreisbureau: http://benohofman.nl/presentaties/tijdreizen-1672-en-1940-45

Hanze 1463

Kooplieden gezocht! Wie zou zich uitstekend redden in de middeleeuwen en is de meest succesvolle handelaar van de klas? Dit project is geschikt voor groep 7/8, duurt 90 minuten en sluit aan op de volgende kerndoelen: 1, 2, 28, 35, 50 en 52.

Inhoud:

De leerlingen worden tijdens dit lesprogramma ingedeeld in verschillende groepen, die elk een Hanzestad representeren en ze krijgen binnen het stadsbestuur elk een eigen rol. Vervolgens beginnen de voorbereidingen voor het eigenlijke handelen, waarbij ze de middeleeuwse panden van ons museum doorkruisen. De leerlingen moeten uitvinden welke waren ze verkopen en met welke valuta ze moeten betalen. Hierna begint het onderhandelen. Maar dat ging niet vanzelf in een tijd van gevaren en onzekerheden! Tijdens het handelen krijgen de leerlingen te maken met onverwachte gebeurtenissen en lopen ze bovendien het risico hun handelswaren kwijt te raken aan zeeschuimers. Aan het einde van het spel maken we de balans op en rekenen we uit welke stad het meeste geld en goed heeft weten binnen te slepen. Net als in de echte middeleeuwen gaat het uiteindelijk om de winst die een stad wist te behalen!

Docentenhandleiding: Hanze 1463

Tobias en het Turfschip

Weet jij waar Veendam ligt? Of waar je in de stad Groningen de Turfsingel kunt vinden? Ontdek het in het lesprogramma Tobias en het turfschip! Dit programma is geschikt voor groep 7/8, duurt 90 minuten en sluit aan bij de volgende kerndoelen: 51, 52 en 56.

Inhoud:

Stap samen met de 19de eeuwse Tobias als verstekeling aan boord van een turfschip en reis stiekem mee naar de Groninger veenkoloniën. Aan de hand van het spannende verhaal over Tobias ontdekken de leerlingen tijdens het lesprogramma ‘Tobias en het turfschip’ hoe het leven er in de 19de eeuw in de Groninger veenkoloniën uitzag en welke rol turf speelde bij de ontwikkeling van de stad. Tijdens de voorbereidende les ontdekken ze welke sporen de turfwinning in Groningen heeft achtergelaten en gaan ze op zoek naar straatnamen en kanalen in de stad en de provincie. Vervolgens brengen ze een bezoek aan het museum waarin ze te zien krijgen waar Tobias aan het einde van zijn reis met het turfschip terecht kwam. Zouden de leerlingen het leven als snikjong of turfsteker zien zitten of gaan ze toch maar liever gewoon naar school?

*Bijzonderheden: Er is bij dit educatieve programma een voorbereidende les beschikbaar voor in de klas (duur: 60 minuten).

Docentenhandleiding: Tobias en het Turfschip

Contact: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. 050-3122202

Drijven & Zinken

De leerlingen gaan in dit programma onderzoeken waarom schepen blijven drijven. Dat is namelijk best een beetje gek, schepen zijn immers gemaakt van staal. Dat is toch heel zwaar? Hoe kan het dan dat een schip toch blijft drijven en ook nog allemaal zware spullen mee kan nemen? Om dit te begrijpen gaan we eerst eens in het museum naar een paar modellen van boten kijken, wat kunnen we zien aan de vorm van de schepen? En wat betekent dat voor het drijven? Het programma is geschikt voor groep 5/6, duurt 90 minuten en sluit aan bij de volgende kerndoelen: 23, 42, 44 en 45.

Inhoud:

De leerlingen krijgen eerst een rondleiding langs diverse modelschepen uit onze collectie en worden uitgedaagd om de verschillen en overeenkomsten tussen de schepen te ontdekken. Op die manier komen ze veel te weten over de vorm van schepen en die kennis komt later in het lesprogramma goed van pas! Daarna gaan de leerlingen wetenschappelijke proefjes met water in de educatieruimte (spetters gegarandeerd!) doen en maken ze kennis met de Griekse wijsgeer Archimedes die de natuurwet uitvond waarin wordt uitgelegd waarom sommige zaken blijven drijven, terwijl andere zinken. Als leuke afsluiter van het lesprogramma mogen de leerlingen in een wedstrijdje ‘wie-bouwt-de-boot-met-het-meeste-drijfvermogen’ bewijzen dat ze goed hebben begrepen waarom schepen blijven drijven! Welk schip kan de meeste knikkers dragen voordat het zinkt?

*bijzonderheden: Dit programma is gebaseerd op het Talenten-kracht-principe.

Docentenhandleiding: Drijven & Zinken

Middeleeuwse stad

In de stad Groningen herinnert nog veel aan de middeleeuwen. RHC Groninger Archieven, de Der Aa-kerk en het Noordelijk Scheepvaartmuseum werken samen om de middeleeuwen voor leerlingen tot leven te brengen. Dit programma is geschikt voor groep 5/6, duurt 150 minuten en sluit aan op de volgende kerndoelen: 1, 4, 51, 52, 53 en 56.

Inhoud:

Leerlingen maken kennis met het dagelijks leven, de handel (gilden en scheepvaart) en de religie in de middeleeuwen. Zij beleven hoe de stad er in de middeleeuwen uitzag en hoe het bestuur geregeld was. Tijdens het programma volgen de leerlingen de familie Canter, die in het huis aan de Brugstraat woonde, het gebouw waar nu het Noordelijk Scheepvaartmuseum is gevestigd. Aan de hand van een film en echte archiefstukken leren ze hier meer over het dagelijks leven en de handel. Ook bezoeken de leerlingen de Der Aa-Kerk, waar ze meer te weten komen over religie in de middeleeuwen. Ook een korte stadswandeling, onder begeleiding van een gids, maakt onderdeel uit van het lesprogramma. Een unieke kennismaking met de middeleeuwse stad!

*bijzonderheden: het volgen van dit programma kost €4,- euro per leerling, begeleiders zijn gratis. Dit programma is 2x per schooljaar te volgen. In 2016/2017 zijn de beschikbare data: 8 & 9 november en 8 & 9 maart.

Contact: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. 050-3122202

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum bereidt de wintertentoonstelling voor over de romantiek van zeelui en dames van plezier in het A-kwartier in de stad Groningen. Hiervoor zijn we op zoek gegaan naar Engelse hondjes. Zo’n set porseleinen hondjes was uiterst populair bij de Engelse middenklasse in de hoogtijdagen van de Britse koningin Victoria, zelf trotse bezitter van een spaniël. Deze hondjes worden ook wel hoerenhondjes genoemd. Koningin Victoria duldde geen 'onzedelijk gedrag' en dames van lichte zeden verrichten hun werk onder de dekmantel van beeldjesverkoop. Wie de hondjes kocht, kon ook de 'rest' kopen.

De beeldjes kregen ook de naam 'hoerenhondjes' door het oude gebruik van prostituees om de beeldjes met de snuit richting de kamer te richten als er een klant binnen was en met de snuit richting de straat als de dame beschikbaar was. Dames van lichte zeden gebruikten de hondjes ook als dekmantel. Zo deden ze zich voor als souvenirverkoopster.

Veel Noord-Nederlandse zeelieden voeren in de 19e eeuw op de Engeland en de Shetlandeilanden. Daar zagen ze de hondjes regelmatig op vensterbanken staan. De beestjes vielen in de smaak bij deze zeelui en ze namen ze als souvenir mee voor ‘thuis’ waar ze de schoorsteenmantel sierden. En nu nog! Eigenaren van dergelijke hondjes brachten vrijdag 16 en zaterdag 17 september hun porseleinen sets naar het museum om ze in bruikleen te geven voor de tentoonstelling. Prachtige verhalen over de herkomst werden verteld: ze werden op een rommelmarkt op de kop getikt na nostalgische herinneringen aan de beeldjes of waren een familiestuk.

Wat veel eigenaars gemeen hebben, is dat de 'echte betekenis' pas recent aan het licht kwam. 'Ik kwam pas een paar jaar geleden achter de betekenis. Ik heb het mijn moeder maar niet verteld. Maar ik zou wel in hebben gegrepen als ze de hondjes op de vensterbank had gezet,' zei een eigenaar lachend.

De beestjes zijn meer dan honderd jaar oud, maar zien er vaak puntgaaf uit. 'Zijn neus is goed geboend,' becommentarieert een medewerker waarderend. Waarop de eigenaar met een grinnik zegt: 'Nou, dat kwam niet door mijn oma.'

Op zaterdag 17 september schreef het Dagblad van het Noorden een artikel over de inzameling van de hondjes: Hoerenhondjes uit Groningen: Heel schattig, maar ondertussen...

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Facebook Twitter

Adres
Brugstraat 24
9711 HZ Groningen

tel: + 31 (0)50 312 22 02
stuur ons een e-mail

Openingstijden

Ma. Gesloten
Di. - Za. 10.00-17.00 uur
Zo. 13.00-17.00 uur

certified_museum nietsbovengroningen

Nieuwsbrief

Uitgelicht

Museumschip Emma
Meer informatie

Emma_k

Evenementen

Copyright © 2010 Noordelijk Scheepvaartmuseum Groningen. Alle rechten voorbehouden